Wednesday 27 April 2011

fakta tentang sakit kepala

Assalamualaikum..haii..disebabkan aku 2,3 hari ni tak berapa sihat dan sakit kepala..jadi aku nk update blog sambil kongsi skit fakta ttg sakit kepala.lets cekidaout babeh..

Migrain- sakit kepala yang mencucuk-cucuk dan bermula di bahagian dahi dan tepi kepala atau di kedua-dua belah kepala. terasa loya dan muntah. bila anda terasa migrain mula melanda diri anda mungkin lebih selesa duduk dalam keadaan bilik yg gelap dan suasana yang sunyi untuk berehat.betul la kan..kalau dah bising memang lagi sakit kepala ada la kan..erm..mengikut pengalaman aku, selalu jgk migrain ni..paling kronik bila aku mula tarik2 rambut, hantuk kepala kat dinding.gegar rasa otak..pastu nangis sbb dah tak tahan dan sedih sebab xda orang yg nak picit2 kepala..kah3.tu cara aku nk hilangkan sakit kepala style migrain ni.

'tENSION hEADache"- terjadi disebabkan ketegangan otot -otot di bahagian dahi dan tepi kepala.sering berlaku bila pesakit mengikat rambut terlalu ketat atau memakai tudung atau anak tudung yg ketat dalam jangka masa yang lama. bagi aku plak tension headache ni aku nk wt maksud aku sdri bole tak..ngee~~ okey, aku mcm ni bila ada masalah, mslh yg melibatkan diri aku sdri yg boleh jejaskan life aku yg dari happy kpd bermasalah dgn tiba2 kepala aku automatik mcm mesin basuh akan jadi sakit.serius tak boleh fikir bila ada masalah.cara aku nk elakkan dari sakit kepala bila ada mslh is..aku g sembang dgn kwn2, berlagak mcm xda mslh pastu gelak kuat2..sampai la aku dh tak terfikir dgn mslh aku tu.then..bila ada masa lapang baru fikir cara nak settle prob aku tu. slow-slow..supaya kepala aku ni xberat menanggung beban.haishh..;) tp, kita tak bole lari dr masalah rite? hadapi dgn tenang sudah..

kadang-kadang aku sampai terfikir jugak apesal la aku sakit kepala mcm kronik sgt je kadang2..sampai 2 ke 3 hari ada jugak..ke aku ada cancer ke ape..uih mintak jauh la..then aku terbaca la info sal sakit kepala ni..mengikut sumber berkata:
" sakit kepala yg kronik jarang dikaitkan dgn masalah gangguan otak yang serius seperti ketumbuhan otak atau pembesaran arteri secara berlebihan (aneursyms) atau kemerosotan fungsi otak. Simptom ang biasanya berlaku ialah muntah, hilang penglihatan, lemah anggota badan, sawan atau kemerosotan ingatan "
jadi kepada sesaper yg tersa simptom spt yg dinatakan di atas sila jgn takut atau segan untuk berjumpa dgn doktor ye.

oh ya, sakit kepala berpanjangan ini juga termasuk dlm kategori sakit kepala yg kronik. biasanya disebabkan oleh migrain, sakit kepala disebabkan tension headache,tekanan darah tinggi atau disebabkan kerosakan mata.

untuk aku sdri, aku menyedari sejak aku form 4 lagi..aku mengalami sakit kepala g kronik spt yg dinyatakan di atas..rupa2nya mata aku rosak..patutla dah tak berapa nampak tulisan cikgu kat blackboard.aku disahkan Rabun dan memerlukan pemakaian kanta pembesar a.k.a speck.gile jadah nk pakai kanta pembesar time blaja.. uwaaa...padan muka, baca buku dalam gelap sgt.dah la baca novel plak tuh..kah3. lepas tu bermula la aku sbg gadis specky..ngeh3. tp skrg dh tak specky lg dah..dah pakai c.lense..tp ada hati jgk nk pakai speck balik..untuk keselamatan yg lebih jitu..so, di sini aku nk simpulkan aku sakit kepala disebabkan mata aku yg bermasalah.itu aje.pendek dan sgt padat maksudnya.miahaha..=0

mood: terasa nk wt rawatan laser.wow mahalllllll..xmampu u...

sumber dari: dr.Roslinda Hanipa dari klinik madiha senawang/ doktor dalam majalah REMAJA..peace ..tq REMAJA tq Doc..sHARING iS cARinG

No comments: