Friday 28 May 2010

Tips Temuduga ~~

assalamualaikum dan salam sejahtera..ngee~~
okess sejak duk kat kmpung ni mood untuk mengepost entry baru dh ilang sedikit demi sedikit sebab banyak lagi benda yang saya boleh buat. boleh main dgn baby sebenarnya..but today, baby comel dh xde kat umah ni. dah balik umah atok die lagi satu kat segamat untuk majlis cukur rambut..tapi ahad ni i'allah diorg satu family akan balik smule kt sini untuk habiskan cuti abg saya tu.then diorg terus balik ke putrajaya..
so, actually saya ada satu misi sebenarnya nak diuruskan iaitu...nak kasi tahu tips untuk temuduga dgn SPA. saya sbnrnya bukan pandai sgt nk bagi tips2 ni..tapi alang-alang saya dh ada pengalaman temuduga SPA ni so, saya nk kongsi dgn anda2 semua terutamanya kwn saya neh, merang yang akan menghadapi temuduga SPA jugak. hah ni merang saya nok royak sket ke awok, cakap ganu lah sbb die org ganu.sy pun org ganu ehekk ..=)
okess masuk ke agenda utama kite, benda 1st sy nk gtaw ialah
  • kene g awal ye nk temuduga tuh..kalau kat surat tuh tulis kul 8, so kene ada kat tempat tuh sblm kul 8 la. buat mcm betul2 nk kerja gov k. sbb kalau lambt, diorg akan mark kite taw. mcm saya, terlambt 15 mint.dh kene soal dgn die maa..jawab la korang nape lambat.kuikui..tp tu bukan soalnye..
  • pastu pakaian lak, untuk lelaki better pakai kemeja dgn tie k, lagi elok pakai blazer. untuk pompuan plak pakai yg menutup aurat. mengikut kate2 akak ipar sy yg keje cov jgk, die ckp pakai baju kurung saje sudaaa dn kalau boleh pakai baju yg plain (kosong) xpyh la meriah sgt baju tu..tp saya dgn selambernye pakai kebaya taw.muakaka..siap pakai shawl lagi.hambek kau..tup2 g sane tgk, saya sorang jek pakai shawl..haha..siot tol..slumber jek.then, kalau calon yg dh bekerja hendaklah memakai name tag yg die ade..t'utamanya yg kerja kerajaan. hah, jgn ingt calon2 ni sume penganggur taw. ade yg dh keje sume..saingan sengit tuuu..blazer tuh penting.
  • pasal dokumen2 yang kene bawak plak, pastikan semua lengkap k. kalau x peluang anda jadi samar2 lak kan. mcm saya confirm dah xdpt, sebb pe?? len kali saya cite.miahaha..=p..jadi pepandai korang la kan.sume dah besar2..
  • bile sampai jek kat tempat temuduga tuh, korang kene daftar dulu ambil nombor giliran jek..pastu diorg akan suruh duduk sekejap sbb diorg akan pggl kite sblm kite ditemuduga..diorg just nk cek smule dokumen yg kite bwk n susunan tu biar betul..ic card dgn surat beranak korang kene letak depan skali..mcm ni susunan die..yang ni untuk original dokumen k. untuk salinan plak korang letak la asing k..
  1. surat beranak dgn ic korang
  2. keputusan spm
  3. diploma
  4. transkrip diploma
  5. degree
  6. transkrip degree..dan seterusnya
  7. pastu sijil benti skolah
  8. then sijil2 luar yang berkaitan..sijil kawen jgn ngader2 letak
  9. last skali letak surat tawaran temuduga tuh..jgn buang diorg tgk gk tuh.
okeh habis sal dokumen, saya nk citer lak sal masa ditemuduga tuh..time ni la menggelabah sioot..bertenang2. jgn sampai tertendang org plak.. okeh masa yg diorg ambik nk interview kite ialah setengah jam okey..kite yg duk luar ni rase lame jek org kat dlm tapi bile dh sampai dlm tu ase sekejap la plak. ade 2 org yg tny kite. yg sorang tu tny sal isu semasa then yg sorang lagi tny sal yg berkaitan dgn jwtn kite mintak tuh. antara soklan yang dia tny ialah.....deng deng deng.........
r
i
l
e
k

l
a

d
u
l
u

b
r
o
.................................
ngeee..sori2..

  1. mcm biasa la bile jumpa org 1st time, mesti die tny sal kite kan..cmni, please introduce yourself...bla2..so, speaking la ye..sikit je pun..xbnyk..
  2. apa persediaan yang korang buat untuk temuduga korang tuh?
  3. apa skop pekerjaan jwtn yg korang pilih tuh? lebih kurang apa yg korang tahu sal jwtn tu..korang kene tahu la k.
  4. pasal MSC..kat mane msc ni, apa fungsi msc ni..apa kerajaan buat tuk bagi rakyat2 celik IT.
  5. ape lg ek yg die tny..aduii lupe la...die tny jgk sal pointer korang. jgn lupe lak..macam kes sya ni terpencil taw sbb xdek sijil atau diploma. yela..mane nak ade kan sbb grad pun belum lgi..baru seminggu habis blaja cmne saya boleh dipanggil untuk temuduga neh.jadi saya just tunjuk transkrip yg xlengkap sbb result tuk praktikal xkuar lagi..so, kedua-dua penemuduga terkezut..haha..heran diorg. tapi diorg buat2 xtaw..diorg terus menguji saya.dah rezeki saya org pgl kan..saya g jek.
  6. okeh, untuk part jwtn lak..diorg akan tny sal benda yg berkaitan dgn jwtn tuh, mcm saya..bnyk die tny sal IT la..jadi study la sal yg berkaitan dgn jwtn tuh k..antara soklan yg die tny pasal programming (sql, access, ape yg awk tahu sal software2..os ape yg terbaru, apa mslh yg berlaku kalau bekerja secara berkumpulan, apa cara nak atasi mslh tuh..bnyk gk kene bagi jwpn berbentuk cdgn. bersedialah..bnyk lagi benda lain yg diorg leh tny.
  7. okeh untuk tatatertib lak korang search le google k..bnyk lgi tips2 sbnrye..saya just kongsi pengalaman k.
okeh..yg tu jela yg saya ingt kot..maaf la kalau ade yg tertinggal atau tersalah info, yang penting kene ada persediaan..jawab dgn keyakinan k. okes itu saje yg saya terdaya..semoga berjaya..kalau tak berjaya pun anda sudah ade pengalaman jgn la kecewa k kalau xleh jwb soklan yg diorg tny.. bagi saya, itu interview pertama saya dan sgt memberi pengalaman. ok selamat mencuba..ahaha..=)

p/s: oh nk upload pic mase interview tu, tp tetibe hp saya buat hal..rosak lak. so xde gambar..semoga berjaya ye ali..

1 comment:

Anonymous said...

haha tq zila..penat kamu menaip kan??
akan ku manfaatkan semua yang kamu bg..n akan ku buat slumber jer..akan ku buat sampai merekat ertawa..andaikata aku keluar ngn wajah masam..itu bukan akulah sebagai anak azmi!!
haahahaa..thanks zila...